sobota, 25 maja 2019

Margaret Atwood - Opowieść podręcznej



W oczekiwaniu na kolejny sezon serialu powstałego na kanwie tej powieści (którego wątki wyszły już daleko poza książkę) chciałabym napisać tutaj kilka słów o niesamowitej Opowieści podręcznej i gorąco zachęcić Was do tej lektury. Uważam Margaret Atwood za jedną z najważniejszych pisarek swojego pokolenia i od wielu lat uważam ją za pretendentkę do Literackiego Nobla.



Futurystyczne wizje, które kanadyjska autorka roztacza w swoich książkach, są przerażające. Zwykle jest to krajobraz po katastrofie, ludzkość doprowadzona zostaje (na własne życzenie) niemal do zagłady, a ci, którzy przetrwali, tkwią w jakimś złym śnie... Gilead z Opowieści podręcznej to kraj, w którym kobiety zdolne do urodzenia dziecka to zaledwie niewielki odsetek wszystkich obywatelek. Zostają one zniewolone i wtłoczone w paranoiczny system, w którym mieszkają przy wysoko postawionych rodzinach, gdzie są zobowiązane do współżycia z panem domu. Narratorka powieści to jedna z takich podręcznych.

Brzmi nieprawdopodobnie, ale tylko na pierwszy rzut oka. Sytuacja, w której rządy kraju decydują o losach kobiet, biorąc pod uwagę tylko ich macice, powinna pozostać literacką fantazją. Niestety tak nie jest. Jeszcze niedawno w Polsce zamierzano wprowadzić całkowity zakaz aborcji! To lektura ku przestrodze. Bardzo ważna. Akurat przed wyborami!

4 komentarze:

  1. Czytałem i przyznaję, że to bardzo wstrząsająca lektura. Największe wrażenie wywarł na mnie zapis zmian, które stopniowo doprowadziły do powstania świata, w którym przyszło wegetować bohaterom i bohaterkom.

    A co do samej Atwood to oprócz Atwood pisarki science fiction polecam też Atwood jako autorkę powieści psychologicznych czy też obyczajowych. Wynurzenie oraz Kobieta do zjedzenia to chyba moje ulubione dzieła jej pióra ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tych dwóch książek, które wymieniłeś, jeszcze nie czytałam, ale mam za sobą całkiem niedawną lekturę "Pani Wyroczni" - pewnie napiszę o niej jakąś notkę niebawem :)

      Usuń
    2. Czytałem i jestem ciekaw, jakie są Twoje wrażenia.

      Usuń
  2. czytałam , serial zamierzam obejrzeć...

    OdpowiedzUsuń

Podpisz się, proszę.