środa, 17 września 2014

Cztery książki, które chciałabym przeczytać tej jesieni

Wśród książek, które pojawiły się w ostatnim czasie lub dosłownie za chwilę mają premierę, są cztery, które szczególnie zwróciły moją uwagę i z pewnością do nich sięgnę przy najbliższej możliwej okazji. Wydają się idealne na długie, jesienne wieczory. Które to książki i dlaczego akurat te?

1. Swietłana Aleksijewicz - Czasy secondhand


Jeśli ustalimy, że Ryszard Kapuściński był i pozostaje królem reportażu, to Ona jest królową. Żadne inne reportaże nie poruszyły mnie tak bardzo, jak te napisane przez Swietłanę Aleksijewicz. Po lekturze wstrząsającego Wojna nie ma w sobie nic z kobiety, biorę każdą jej kolejną książkę w ciemno i ani razu się nie zawiodłam. Na blogu pisałam już o jej Czarnobylskiej modlitwie. Jestem niemal pewna, że Czasy secondhand traktujące o obywatelach Związku Radzieckiego, będą genialną lekturą. Autorka jest wymieniana w gronie pretendentów do Literackiej Nagrody Nobla.

2. Jaume Cabre - Głosy Pamano


Wyznaję było wielką książką (nie tylko z racji objętości), więc to nic dziwnego, że mam ochotę poznać inne utwory Cabre. W języku polskim otrzymaliśmy szansę zapoznania się z jedną z dużo wcześniejszych powieści pisarza. Liczę na to, że w Głosach Pamano spotkam kolejnych intrygujących bohaterów i dam się wciągnąć w wir wydarzeń, a wszytko będzie opisane kunsztownym, wyważonym językiem.

3. Gaja Grzegorzewska - Betonowy pałac


Źródło: kultura.gazeta.pl

Do kryminałów sięgam raz na jakiś czas, raczej rzadziej niż częściej. Nie znam żadnej książki Gaji Grzegorzewskiej, o samej autorce usłyszałam niedawno. W związku z promocją Betonowego pałacu przez media przetoczyła się fala artykułów, w których określano tą powieść jako niezwykle wyrazistą, męską (?). Sama autorka mówi o niej bardzo ciekawie i przekonała mnie do sięgnięcia po tą lekturę.

4. Robert Galbraith - Jedwabnik


Jak wiadomo, Harry Potter dorósł, ustatkował się, założył rodzinę i nie przytrafiają mu się przygody warte opisania w książkach ;) Z kolei Trafny wybór autorstwa J.K. Rowling był zamkniętym utworem bez widoków na kontynuację. Za to pisarka podarowała nam Cormorana Strike`a! Jest detektyw, więc można stworzyć kryminalną serię. Wołanie kukułki czytało się niezwykle przyjemnie - liczę na takie same wrażenia po lekturze Jedwabnika.

Dajcie znać, czy czytaliście już którąś z tych książek oraz co z nowości polecacie na jesień? Jestem bardzo ciekawa! :)

3 komentarze:

  1. Najbardziej chyba miałabym ochotę na kryminał Rowling. A sama już zamówiłam jedną z najgorętszych nowości tej jesieni: druga część Miasta Książek :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekaw jestem wrażeń po lekturze Betonowego pałacu :]

    OdpowiedzUsuń
  3. Właśnie czytam "Czas secondhandu" Aleksijewicz i jest to równie dobra książka jak reportaże o Czarnobylu. Poruszające, gorzkie i niezwykle prawdziwe. Czytam już długo, robię przerwy, bo ciężko znieść tak wielkie nagromadzenie ludzkiego nieszczęścia. Znakomita lektura i polecam gorąco!

    OdpowiedzUsuń

Podpisz się, proszę.